Grøn forretningsplan for udbredelse af termonet i Region Sjælland
Et par medlemmer fra Termonet Danmark gik, i foråret 2021, sammen om at stable et projekt på benene, der skulle munde ud i en grøn forretningsplan. Ideen var at samle aktører, der kunne udgøre en samlet værdikæde, til etablering, drift og finansiering af termonet. Virksomhederne fik 350.000 kr. i støtte, der var målrettet til at købe en grøn forretningsplan gennem projektet CLEAN Green Plan Region Sjælland, hvor Energy Cluster Denmark administrerer midler fra EU’s fond for Regional Udvikling. Virksomhederne afholdt tilsammen over 500.000 kr. i egenfinansiering af timer i forbindelse med deres bidrag til arbejdet.
Damgaard Rådgivende Ingeniører vandt opgaven med at udforme den grønne forretningsplan, i samarbejde med Kompas Kommunikation og Hulgaard Advokater. Den grønne forretningsplan blev færdiggjort ved udgangen af 2021.
Det fulde materiale ligger nu frit tilgængelig for medlemmer af Termonet Danmark. Andre kan købe sig adgang til materialet følgende link: https://lysna.world/course/termonet-forretningsplan-rs
I det følgende gives en kort præsentation af indholdet i den grønne forretningsplan.
Introduktion
Hovedelementet i den grønne forretningsplan er at udarbejde en plan for, hvordan de deltagende parter i fællesskab, kan hjælpe samfundet med at energi- og ressourceoptimere ved at omstille varmekilder der udleder CO2 til jordvarmepumper, der har en markant lavere klimabelastning.
De deltagende parter i projektet er følgende:
- Elkompas (el til pumpedrift og elinstallationer til varmepumper)
- Free Energy (Solfangere og solceller)
- GeoDrilling (Lodrette jordvarmeboringer)
- Klimadan (Levering og montering af varmepumper)
- Larsens Køleservice (Spildvarme fra køleanlæg)
- Mørkøv Varmeværk (Drift og overvågning af termonettet)
- PA Underboring (Styret underboring og gravearbejde)
- PE Company (Leverandør og svejsning af plastrør)
- Pumpevagten.dk (Levering, montering og drift af centrale pumper i nettet)
- S-P-A-R-Energy (Projektudvikling, involvering af forbrugere og andre aktører)
- Sustain Solutions (Investeringer i energibesparelser og grøn energi)
- Varup Termiske Boringer (Lodret borearbejde generelt)
- WellPerform (Mellemdybe og dybe geotermiske boringer)
Et element i den grønne forretningsplan er desuden at undersøge, hvorledes de enkelte virksomheder kan blive grønnere ved ændring af metoder eller investering i nyt udstyr. Som et led i den Grønne forretningsplan er der således foretaget en screening af de deltagende
virksomheder med henblik på at fastlægge sådanne eventuelle potentialer.
CO2-besparelser ved etablering af termonet i Knabstrup
Som en del af den grønne forretningsplan har Damgaard Rådgivende Ingeniører udført en række beregninger af, hvad det vil betyde for samfunds-, selskabs- og brugerøkonomien, hvis der etableres et termonet i Knabstrup, hvor hoveddelen af bygningerne i dag er olieopvarmet.
Beregningerne viser, at etablering af termonet er forbundet med både positiv samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi. Dette gælder både ved sammenligning med fortsat olieopvarmning samt ved sammenligning med et alternativ bestående af individuel opvarmning med luftvandvarmepumper.
Etablering af et termonet i Knabstrup er desuden forbundet med store besparelser i CO2-udledningen. Nedenstående tabel viser således, hvad den årlige besparelse i udledning af CO2 og CO2-ækvivalenter vil være ved etablering af et termonet sammenlignet med opvarmning med olie som i dag.
Oversigten viser udledningerne i dag sammenlignet med en 100% konvertering til termonet.
Det ses, at CO2-udledningen kan reduceres fra ca. 230 tons pr. år til ca. 10 tons pr. år ved etablering af et termonet. Det svarer til en reduktion af CO2-udledningen på mere end 96%.
Der findes et stort antal olielandsbyer i Danmark og inden for Region Sjælland, hvor boligerne fortsat er opvarmet med olie, og hvor de lokale forhold, herunder mulighederne for etablering af et termonet, er meget sammenlignelige med Knabstrup.
Disse områder er ikke egnede til traditionel fjernvarme, hvorfor termonettet er eneste reelle alternativ til individuel opvarmning i disse områder, som illustreret ved nedenstående Figur 1 fra rapporten ”Termonet – fremtidens varmepumpebaserede fjernvarme i landsbyer og byområder” udarbejdet af Gate 21.
Der findes i dag ca. 4.000 potentielle olielandsbyer i Danmark med i gennemsnit 45-50 huse, svarende til ca. halv størrelse af casen i Knabstrup.
Det betyder, at der er et enormt potentiale for udrulning af termonet i Danmark, herunder også inden for Region Sjælland.
Dermed gemmer der sig også et enormt potentiale for at realisere betydelige mængder CO2-besparelser gennem udbredelse af termonettet.
Casen i Knabstrup er forbundet med en årlig CO2-besparelse på ca. 230 tons. Med baggrund i antallet af olielandsbyer i Danmark og disses gennemsnitlige størrelse svarende til ca. halvdelen af casen i Knabstrup, estimeres det, at der er et besparelsespotentiale på ca. 445.000 tons CO2 pr. år ved etablering af termonet i olielandsbyerne i Danmark. Heraf vurderes mindst 25-30% at være beliggende inden for Region Sjælland, hvor ca. en kvart million indbyggere bor uden for de større byer.
Af disse grunde er det oplagt for kommunen at anbefale sine borgere, at kiggere nærmere på termonet, i de områder hvor den traditionelle fjernvarme ikke når ud. Til dette formål er der i projektet udarbejdet et notat om muligheden for at inkludere termonet i kommunernes DK2020 planer. Notat er frit tilgængeligt her:
Grøn forretningsplan
Damgaard Rådgivende Ingeniører har udført følgende opgaver i forbindelse med hovedelementet i forretningsplanen:
- Notat omhandlende overblik over energikilderne, herunder enhedspriser og fordele/ulemper ved de enkelte kilder i et termonet
- Notat med beregning af selskabs- og brugerøkonomi ved etablering af termonet i forbindelse med et nyudstykningsområde under 250 kW
- Notat med beregning af samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi for etablering af termonet i forbindelse med et nyudstykningsområde over 250 kW
- Notat med beregning af selskabs- og brugerøkonomi for etablering af termonet i forbindelse med eksisterende område under 250 kW
- Notat med beregning af samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi for etablering af termonet i forbindelse med eksisterende område over 250 kW. Her med udgangspunkt i en konkret case i Knabstrup
- Notat der gør det let for kommuner at inkludere termonet i DK2020 planer
- Drejebog til etablering af forsyningsselskab, der kan opnå kommunekredit
- Simpel drejebog til etablering af forsyningsselskab med en installeret effekt under 250 kW
- Projekterings- og udbudsmateriale på etablering af et termonet
- Notat med overvejelser om ejerskabsmodeller og finansiering privat/andelsbaseret
- Notat med betragtninger omkring afgiftsmæssige konsekvenser ved aftag af spildvarme
- Notat med kortlægning af værdikæde og grænseflader ved etablering af termonet
- Notat med skitsering af processen med synliggørelse af vigtige læringspunkter for de enkelte deltagere i projektet
- Grafisk og fysisk kommunikationsmateriale, der kan inspirere til etablering af termonet
Hvert af ovennævnte elementer bidrager til hovedelementet i den grønne forretningsplan om at fremme udbredelse af termonet i Region Sjælland.
I det følgende er det kort beskrevet, hvordan hvert af de opstillede elementer menes at bidrage hertil.
Notat omhandlende overblik over energikilderne, herunder enhedspriser og fordele/ulemper ved de enkelte kilder i et termonet
Notatet omhandlende overblik over energikilderne, herunder enhedspriser og fordele/ulemper ved de enkelte kilder i et termonet, indeholder en opstilling af de mulige energikilder der indgår i et termonet.
Notatet skaber et overblik over fordele og ulemper ved de mulige energikilder, og indeholder derudover en prisberegner, som gør det let og overskueligt at danne et hurtigt budget for etablering af et potentielt termonet.
Herved bidrager notatet til at skabe en lettere og mere overskuelig vej fra idé til udførelse for en potentiel aktør, som overvejer etablering af termonet.
Notat med beregning af selskabs- og brugerøkonomi ved etablering af termonet i forbindelse med et nyudstykningsområde under 250 kW
Notatet omhandlende beregning af selskabs- og brugerøkonomi ved etablering af termonet i forbindelse med et nyudstykningsområde under 250 kW indeholder et konkret eksempel på økonomi set fra såvel brugerens som bygherrens/investorens synspunkt.
En bygherre/investor, som skal udføre en nyudstykning, vil ofte være interesseret i at danne et overblik over økonomien i projektet, og med notatet kan der dannes et hurtigt overblik over økonomien i et typisk projekt se fra såvel investorens som den efterfølgende brugers synspunkt.
Notatet kan således være med til at nedbryde den barriere det ofte er for en investor at implementere en ny teknologi, som er omfattet af ukendt eller usikker økonomi.
Notat med beregning af samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi for etablering af termonet i forbindelse med et nyudstykningsområde over 250 kW
Notatet omhandlende beregning af samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi ved etablering af termonet i forbindelse med et nyudstykningsområde over 250 kW indeholder et konkret eksempel på økonomi set fra såvel brugerens som bygherrens/investorens synspunkt.
En bygherre/investor, som skal udføre en nyudstykning, vil ofte være interesseret i at danne et overblik over økonomien i projektet, og med notatet kan der dannes et hurtigt overblik over økonomien i et typisk projekt se fra såvel investorens som den efterfølgende brugers synspunkt.
Ved anlæg over 250 kW skal der desuden udarbejdes projektforslag iht. varmeforsyningsloven som viser, at projektet indebærer positiv samfundsøkonomi. Dette kan ligeledes virke uoverskueligt for mange investorer. Notatet viser, at termonettet er omfattet af positiv
samfundsøkonomi for et typisk nyudstykningsområde over 250 kW.
Notatet kan således være med til at nedbryde den barriere det ofte er for en investor at implementere en ny teknologi, som er omfattet af ukendt eller usikker økonomi, herunder også ift. samfundsøkonomien.
Notat med beregning af selskabs- og brugerøkonomi for etablering af termonet i forbindelse med eksisterende område under 250 kW
Notatet omhandlende beregning af samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi ved etablering af termonet i forbindelse med eksisterende byggeri under 250 kW indeholder et konkret eksempel på økonomi set fra såvel brugerens som selskabets perspektiv.
En bygherre, som overvejer etablering af et termonet i et eksisterende område, vil ofte være interesseret i at danne et overblik over økonomien i projektet, og med notatet kan der dannes et hurtigt overblik over økonomien i et typisk projekt set fra såvel bygherrens som den
efterfølgende brugers synspunkt.
Notatet kan således være med til at nedbryde den barriere det ofte er for en investor at implementere en ny teknologi, som er omfattet af ukendt eller usikker økonomi, herunder også ift. samfundsøkonomien.
Notat med beregning af samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi for etablering af termonet i forbindelse med eksisterende område over 250 kW
Notatet omhandlende beregning af samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi ved etablering af termonet i forbindelse med eksisterende byggeri over 250 kW indeholder et konkret eksempel på økonomi set fra såvel brugerens som selskabets perspektiv. Notatet indeholder samtidigt en beregning af samfundsøkonomien sammenlignet med alternativet, som er etablering af luftvand varmepumper.
En bygherre, som overvejer etablering af et termonet i et eksisterende område, vil ofte være interesseret i at danne et overblik over økonomien i projektet, og med notatet kan der dannes et hurtigt overblik over økonomien i et typisk projekt set fra såvel bygherrens som den
efterfølgende brugers synspunkt.
Ved anlæg over 250 kW skal der desuden udarbejdes projektforslag iht. varmeforsyningsloven som viser, at projektet indebærer positiv samfundsøkonomi. Usikkerheden i, om dette er muligt, vil for nogle bygherrer kunne agere showstopper allerede på idéstadiet af et sådant projekt. Notatet viser, at termonettet er omfattet af positiv samfundsøkonomi ifm. eksisterende byggeri over 250 kW.
Notatet kan således være med til at nedbryde den barriere det ofte er for en bygherre at implementere en ny teknologi, som er omfattet af ukendt eller usikker økonomi, herunder også ift. samfundsøkonomien.
Notat der gør det let for kommuner at inkludere termonet i DK2020 planer
Notatet belyser, hvorledes kommunerne kan inkludere etablering af termonet i DK2020 planerne.
Notatet indeholder en beskrivelse af fordelene ved et termonet, og hvorledes det kan bidrage til den grønne omstilling ved at udgøre et alternativ, som er kollektivt, til den traditionelle fjernvarme, som eksempelvis ikke er konkurrencedygtig i olielandsbyerne, hvorfor den grønne omstilling her hidtil har haltet bagefter.
Notatet beskriver desuden, hvorledes kommunerne kan og bør tænke termonettet ind i varmeplanlægningen som et alternativ til individuelle varmepumper og traditionel fjernvarme.
Notatets formål er således at gøre det let for kommunerne at inkludere termonet i DK2020 planerne, hvilket for mange kan være en udfordring, da teknologien fortsat er relativt ny og derfor ukendt for mange.
Download notatet her:
Drejebog til etablering af forsyningsselskab, der kan opnå kommunekredit
Formålet med dette notat er at skabe grundlag for, at der kan iværksættes et konkret projekt med etablering af et forsyningsselskab, der kan opnå finansiering via Kommunekredit.
Notatet har relevans i tilfælde, hvor det ønskes at etablere et termonet over 250 kW, men hvor der ikke er involvering af et eksisterende fjernvarmeselskab, og hvor der således er behov for etablering af et selskab, der kan drive termonettet under varmeforsyningsloven.
Notatet bringer en drejebog over de steps man skal igennem ved etablering af et sådant selskab, og bidrager således til at nedbryde den barriere det vil være for mange at skulle stifte et nyt varmeselskab under varmeforsyningsloven, som kan virke uoverskuelig for mange.
Simpel drejebog til etablering af forsyningsselskab med en installeret effekt under 250 kW
Formålet med dette notat er at skabe grundlag for, at der kan iværksættes et konkret projekt med etablering af et forsyningsselskab med en installeret effekt under 250 kW.
Notatet har relevans i tilfælde, hvor det ønskes at etablere et termonet under 250 kW, og hvor forsyningsselskabet ved etablering ikke bliver omfattet af varmeforsyningslovens bestemmelser. Det vurderes at kunne have relevans for bl.a. boligforeninger, grundejerforeninger osv., som
ønsker at etablere og efterfølgende drifte et mindre termonet.
Notatet giver en drejebog over de steps man skal igennem ved etablering af et sådant selskab, og bidrager således til at nedbryde den barriere det vil være for mange at skulle stifte et nyt varmeselskab, hvilket kan virke uoverskueligt for mange.
Projekterings- og udbudsmateriale på etablering af et termonet
Formålet med dette materiale er at gøre det nemmere for en bygherre at indhente tilbud på etableringen af et termonet. Termonet er stadig en ny teknologi, og der er kun gennemført ganske få udbud på et komplet termonet, hvis overhovedet nogen.
Udbudsmaterialet skal således bidrage til at sikre, at en given bygherre, som ønsker at etablere et termonet, kan tage udgangspunkt i de udarbejdede kravspecifikationer og arbejdsbeskrivelser med henblik på at få beskrevet krav og ønsker til projektets udførelse så
præcist som muligt.
Notat med overvejelser om ejerskabsmodeller
Formålet med dette notat er at beskrive forskellige ejerskabsmodeller, til brug for valg af organiseringsform for termonettet.
Baseret på eksisterende ejerskabsmodeller og de gængse ejerskabsmodeller inden for energisektoren, vurderes det, at der overordnet er 3 forskellige, relevante ejerskabsmodeller for et termonet. Disse er i notatet beskrevet nærmere, herunder med eksempler på eksisterende termonet organiseret som de beskrevne modeller.
Under de enkelte modeller er deres indvirkning på andre relevante forhold som f.eks. momsregistrering og elafgiftsgodtgørelse beskrevet.
Notatets formål er således at danne et overblik over de forskellige muligheder der er for ejerskab af et termonet samt at danne overblik over de forskellige fordele og ulemper ved de forskellige modeller.
Notatets bidrag til udbredelsen af termonet vil således primært være at give en interesseret forening, varmelaug eller anden potentiel ejer af et termonet overblik over mulighederne for at organisere sig og dermed at lette adgangen til et ejerskab af et termonet.
Notat med betragtninger omkring afgiftsmæssige konsekvenser ved aftag af spildvarme
Dette notat beskriver de nugældende og kommende regler i forhold til den afgiftsmæssige håndtering af spildvarme/overskudsvarme.
Notatet indeholder også en perspektivering over til betydningen for termonet.
Hvor det er fysisk muligt at etablere et termonet således, at aftag af
spildvarme/overskudsvarme er muligt, vil det ofte være en yderst rentabel måde at hente energi til et termonet på, men forhold omkring afgifter kan for mange være en jungle, som skaber en barriere for at gå den vej i søgningen efter en brugbar energikilde.
Med notatet dannes et overblik over afgifter i forbindelse med aftag af
spildvarme/overskudsvarme og således kan notatet bidrage til at nedbryde denne barriere, således at flere vil kigge efter muligheden for aftag af spildvarme og overskudsvarme i forbindelse med etablering af et termonet, hvilket i sidste ende kan bidrage til at gøre termonet-løsningen endnu mere rentabel ift. alternativerne, og dermed bidrage til udbredelsen
af termonet generelt.
Notat med kortlægning af værdikæde og grænseflader ved etablering af termonet
Dette notat beskriver værdikæden ved etablering af et termonet fra A-Z, herunder med angivelse af, hvor i værdikæden projektets partnere indgår.
Foruden beskrivelse af selve værdikæden indgår også en beskrivelse af de eksterne interessenter, som den samlede værdikæde har berøring til i processen med etablering af et termonet.
Notatet bidrager til at kaste lys over den samlede værdikæde nødvendig for realiseringen af et termonet. Dette kan være vigtigt viden for en potentiel bygherre, som ønsker at etablere et termonet, men som savner overblik over processen og de parter, der bør indgå i processen undervejs.
Notat med skitsering af processen med synliggørelse af vigtige læringspunkter for de enkelte deltagere i projektet
Dette notat beskriver processen ved etablering af et termonet, og kan, ligesom notatet omhandlende værdikæder, bidrage til at give et overblik over, hvordan man kommer fra A-Z i etableringen af et termonet, uden at noget ryger mellem to stole.
Notatet indeholder ydermere en kort beskrivelse af de vigtigste læringspunkter for projektpartnerne i projektet.
Notatets bidrag til at fremme etableringen af termonet vil således være at give et bedre overblik over processen, og dermed at give flere mod på at kaste sig ud i processen med et lave et
termonet.
Grafisk og fysisk kommunikationsmateriale, der kan inspirere til etablering af termonet
Der er i projektet udarbejdet et grafisk og fysisk kommunikationsmateriale, der kan inspirere til etablering af termonet.
Følgende elementer indgår som en del af det grafiske og fysiske kommunikationsmateriale:
- To-sidet A4-folderark som både kan trykkes og udleves fysisk og bruges online på bl.a. hjemmesiden.
- Roll-up som kan medbringes til fysiske møder.
- To simple opslag til sociale medier henholdsvis til LinkedIn målrettet lokale virksomheder, og til Facebook målrettet lokale forbrugere.
Formålet med materialet er at bidrage til at skabe øget fokus på termonet og derigennem at bidrage til tilblivelsen af flere termonet fremadrettet.